Det som gör Sverige svenskt hotas av den SD-styrda högerregeringen

Exempelbild

Det som nu sker i Sverige går i linje med hur auktoritära högerregeringar agerar runt om i världen - opposition, medier och akademi tystas. Högerregeringen består av partier som tidigare har kämpat för frihet. Nu har de hjälpt SD till makten och begränsar friheten. Den svenska friheten står på spel.

Under valrörelsen varnade vi socialdemokrater att högerpartierna tänkte regera tillsammans med SD något som de själva avfärdade. Likt andra saker högerpartierna sa och lovade svenska folket före valet, gör man en annan sak efter valet. I praktiken är nu Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna ett stödparti i en regering som styrs av Sverigedemokraterna.

Vi socialdemokrater har under många år varnat för hur Sverigedemokraterna hotar det som är just svenskt. Frihet, transparens, gemenskap och jämlikhet. Nu ser vi hur högerpartierna i snabb takt rör sig i SD:s riktning.

Det är lika bra att säga som det är. Aldrig någonsin tidigare har ett högerextremt parti haft inflytande i svensk politik på det här sättet. Det här är något helt nytt i Sverige. I stället för en traditionell regering har vi en högerregim styrd av sverigedemokrater. En regim som använder sin maktposition för att hota och tysta kritiska röster.

När barnfamiljer och pensionärer har svårt att betala räkningarna och sätta mat på bordet, och när skolor, sjukvård och äldreomsorg står på ruinens brant torde det viktigaste för en sittande regering vara att stötta svenska hushåll och svensk välfärd. Men Sverigedemokraternas högerregim prioriterar inte detta utan ägnar sig åt helt andra saker. De ägnar sig istället åt att tysta kritiker.

Civilsamhället var snabbt ute och kritiserade Tidöavtalet och lika snabba var SD ute med att strypa medlen till desamma. Representanter kritiserar aktivt journalisters legitimitet när de blir granskade, när makten granskas. Samtidigt gör de verbala utfall mot fria medier och public service och lyfter förslag om att straffa enskilda journalister. Lokalt ser vi SD-politiker som stoppar kultur de själva inte gillar samtidigt som de sprider hat, hänger ut enskilda opolitiska tjänstemän som aktivister. Nationellt talar man om ”storstädning av Myndighetssverige”. Intentionen kan inte vara någon annan än att skrämma tjänstemän till lydnad trots att självständiga myndigheter är något en bärande del av den svenska offentliga sektorn. Regeringen har också, utan förvarning eller förklaring, kortat mandatet för de som ska leda högskolorna. En klåfingrighet som har lett till stor oro och känsla av att regeringen har inte har förtroende för akademin.

Dessa utfall mot den svenska demokrati hade varit illa nog. Men en bärande del i en fungerande demokrati är att det också finns en opposition, ett annat parti, en möjlighet till politisk granskning och inte minst en möjlighet för folket att rösta på något annat. Men de styrande partierna tänker något annat. SD:s högerregim försöker nu också uttryckligen tysta oppositionen. Det svenska sättet, att öppet och demokratiskt debattera och diskutera politiska förslag med sina politiska motståndare, är inte tillräckligt för Ulf Kristersson (M) och Jimmie Åkesson (SD).

Nu vill de använda lagstiftningsmakten för att tysta oppositionens röst och förmåga att granska regeringen genom att strypa ett enskilt partis finansiering. Företrädare berättar att målet är kortare förstamajtåg. Sverige styrs i dag av politiker som länge haft totalitära regimer som förebild, och nu ser vi hur deras drömmars totalitarism börjar ta form.

I Sverige har vi tillsammans byggt ett samhälle där de demokratiska värdena hållits högt. Men med Sverigedemokraternas högerregim börjar vi se ett nytt klimat som kommer att förändra demokratin och det offentliga samtalet i grunden. Det är en högst oroväckande utveckling, som är ett hot mot den tillit som byggt Sverige starkt. Tilliten människor emellan, men även tilliten till de politiska processer som vår demokrati vilar på.

När tilliten bryts ner får hatet växa. Vi ser det inte minst på sociala medier, men vi ser även hur hatet bryter ut från skärmarna till våra gator och torg. Hatet Sverigedemokraterna och högerregimens svans sprider vitt och brett bidrar till direkta dödshot. Vi såg det inte minst i det hat Annie Lööf (C) fick utstå, men även unga politiskt aktiva får uppleva ett eskalerande hat. I längden riskerar det att tysta fram­tidens lagstiftare. Det är ytterligare ett hot mot demokratin.

Det är någonting fundamentalt som står på spel de kommande åren. Vårt lands själ. Vilka vi är här hemma, och i omvärldens ögon. Det Sverige som vi älskar och är stolta över. Där demokrati och tillit frodas. Och där människor möts för att samtala, debattera och utveckla vårt gemensamma samhälle.

Till alla er som också är oroliga för den här utvecklingen: engagera er, höj era röster. Vårt land behöver nu alla goda krafter som finns.

Om du vill engagera dig i Socialdemokraterna kan du bli medlem här: https://goteborg.socialdemokraterna.se/goteborg/vart-parti/bli-medlem Länk till annan webbplats.

(S) Riksdagsledamöter från Göteborg

Mattias Jonsson,