Vi minns riksdagsledamot Märta Johansson

Socialdemokraterna i Göteborgsområdet sörjer bortgången av vår mångåriga partivän och riksdagsledamot Märta Johansson från Partille.

Exempelbild

Minnesord

Tyvärr måste jag meddela att jag fått beskedet att vår kamrat och riksdagsledamot Märta Johansson har avlidit. Hon avled i måndags på sjukhus efter en kort tids sjukdom. Märta var född 1935 och fyllde 88 år i februari i år.

När Märta valdes in i kommunfullmäktige första gången 1963 var hon 28 år. Vid den tiden var det både få kvinnor och få unga i fullmäktige. Hon var utbildad småskollärare, blev studierektor och sedermera rektor. Parallellt med sitt yrkesarbete var hon aktiv socialdemokrat i kommunpolitiken i Partille.

1981 valdes hon in i Socialdemokraternas partistyrelse. 1994 valdes hon in i Sveriges Riksdag och blev där ledamot i justitieutskottet samt ersättare i EU-nämnden. 2002 lämnade hon riksdagen och återvände till kommunpolitiken där hon var aktiv fram till det senaste valet 2022.

Begravningsceremoni och minnesstund för Märta kommer att hållas måndag 28 augusti kl. 13.00 i Kvastekulla kapell i Partille.

Kenneth G Forslund, förste vice talman