Tomas Angervik om att bygga en hälsosam framtid tillsammans

Välkommen till den senaste uppdateringen från den Delregionala nämnden Västra! Tomas Angervik, vice ordförande och en kraft bakom förändringen, tar oss med på en resa genom inspirerande insatser och planer för att bygga en hälsosam framtid tillsammans.

Exempelbild

Håll i er, för nu är det full fart och storslagna planer på gång i den Delregionala nämnden Västra – och jag, som vice ordförande, är stolt över att dela detta med er!

De senaste veckorna har varit fullspäckade med givande samtal med våra fantastiska kommuner. Vi har inte bara fört djuplodande dialoger, utan även anordnat en minnesvärd folkhälsodag och en öppenhjärtig kommundialog. Vår ledstjärna har varit tydlig: förebyggande åtgärder är nyckeln till en sundare framtid. Det är bättre att förebygga än att reparera. Vi vet dock allihop att det inte alltid är lätt att prioritera långsiktiga hälsofrämjande insatser när ekonomin sviktar. Hur kan vi ändra på det? Det har varit vår främsta fråga när vi mött våra kommuner.

Under vårt senaste seminarium utforskade vi det viktiga uppdraget kring barnens välmående, diskuterade det regionala folkhälsoarbetet och granskade vår budget. Det händer otroligt spännande och inspirerande saker i våra kommuner som vi nu djupdyker i.

För att nämna några av de fantastiska initiativ som pågår:

• På Tjörn pågår projektet ”Tanke och hälsa 2.0”, en samverkan mellan Elevhälsa och Primärvård.
  • I Kungälv och Mölndal genomförs ”SMASH”, ett projekt som fokuserar på att mäta social hållbarhet och synliggöra fördelarna med förebyggande insatser.
  • Lerums plattform, ”Lerum”, binder samman enheter från olika sektorer för att skapa en mer sammanhållen struktur
  • Ale testar screening mot ensamhet bland äldre, unga tjejer dansar för att främja psykisk hälsa och det pågår ett intensivt arbete kring våldsprevention.
  • Alingsås planerar för en familjecentral i Sollebrunn och driver projekt kring social inkludering och att bekämpa ojämlikhet.

Detta är bara toppen av isberget i vår region!

Vi har också förnyat våra arbetsgrupper för att fokusera ännu mer på specifika områden: äldre, barn och unga samt primärvård. Varje grupp har nu utsedda ansvariga för mänskliga rättigheter och för att inkludera röster från brukare och patienter.

Tveka inte att höra av er om ni har frågor – vi är redo att tillsammans forma en strålande framtid för folkhälsan!

Tomas Angervik, regionpolitiker VGR