Sebastian Aronsson leder vägen för ekologisk och etisk sjukhusmat

Sebastian Aronsson, ordförande för Styrelsen för logistik, belyser organisationens ansträngningar för att säkerställa näringsrika och etiskt producerade måltider för regionens sjukhus.

Exempelbild

I styrelsen för logistik ansvarar vi bland annat för patientmåltider till alla sjukhus i regionen. Det innebär att vi lagar och levererar 2,7 miljoner portioner om året (i snitt 7400/dag), bestående av näringsriktiga, varma måltider på rätt plats och i rätt tid. Samtidigt ställer vi höga krav på ekologiska livsmedel. Här ligger vi i framkant, men har ännu högre målsättningar framåt!

Vi ser det också som självklart att våra livsmedel ska vara etiskt framtagna, där kött och kyckling självfallet måste följa höga krav på djurskydd med mera. Därför reagerade vi starkt på de avslöjande bilderna i SVT:s ”Uppdrag Granskning” och deras reportage ”Kycklingens Pris”.
Efter detta har vi i styrelsen agerat och bett Försörjningsförvaltningen göra noggranna kontroller för att fastställa om vi köper kyckling från någon av de leverantörer som fått anmärkningar i Länsstyrelsens kontroller. Om så är fallet ska förvaltningen komma med förslag på omedelbara åtgärder. Vi, och alla som vi serverar mat till, ska kunna lita på att maten som serveras är av god kvalitet, näringsrik och framtagen på ett ansvarsfullt sätt!
Självklart ska svenska djurskyddslagar och regler följas!

/Sebastian Aronsson, ordförande Styrelsen för logistik