Muranovic (S) på nordiskt möte om säkerhetspolitik

När företrädare för de nordiska socialdemokratiska partierna träffades i Helsingfors förra veckan var säkerhetspolitik och NATO i fokus. En av delegaterna från Sverige var riksdagsledamoten från Värnamo, Azra Muranovic.

Kenneth G Forslund och Azra Muranovic var ombud för den svenska delegationen på SAMAK:s årsmöte.

Kenneth G Forslund, vice talman i riksdagen, och Azra Muranovic var två av deltagarna på SAMAK:s möte i Helsingsfors.

SAMAK Länk till annan webbplats. är Arbetarrörelsens nordiska samarbetskommitté. När organisationen samlas brukar samtalen handla om den nordiska modellen och facklig politisk samverkan, men när delegaterna träffades i Helsingfors förra veckan var temat något annat. I fokus låg i stället säkerhetspolitik och den pågående NATO-processen för Sverige och Finland.

Stoltenberg gästade mötet

– Med under mötet var NATO:s generaldirektör Jens Stoltenberg. Hans budskap var tydligt: att Sverige och Finland går med i NATO stärker Nordens säkerhetsplanering men också hela NATO, säger Azra Muranovic, riksdagsledamot från Värnamo, som var en av fem svenska delegater på årsmötet.

Muranovic är sedan valet ledamot i riksdagen och sitter i utrikesutskottet. Hon delar Stoltenbergs bild av vikten att Sverige och Finland blir medlemmar i NATO.

"Läget i omvärlden har kraftigt förändrats"

– Alliansfriheten har länge tjänat Sverige väl, men läget i omvärlden har kraftigt förändrats i och med Rysslands olagliga krig mot Ukraina. Därför behöver Sverige gå med i NATO – det är det bästa för både oss och hela Norden. Går vi med i NATO får vi också en möjlighet att forma organisationen, säger Azra Muranovic.

Riksdagen