Valberedningen föreslår Sebastian Hörlin till ny distriktsordförande för S

Sebastian Hörlin, valberedningens förslag till ny distriktsordförande för Socialdemokraterna i Jönköpings län.

I samband med distriktskongressen i Vaggeryd den 1 april ska Socialdemokraterna i Jönköpings län välja en ny distriktsordförande. Nu har valberedningen presenterat sitt förslag, och de föreslår Sebastian Hörlin från Eksjö.

Sebastian Hörlin, 31 år, föreslås av valberedningen att bli ny distriktsordförande för Socialdemokraterna i Jönköpings län. Han är i dag kommunalråd i Eksjö kommun och kassör i partidistriktet.

– Sebastian Hörlin har ett starkt stöd i partidistriktet. Han har en god organisatorisk förmåga – vilket han visat både i sitt uppdrag som kassör i partidistriktet samt i Eksjö kommun. Samtidigt är han är en ledare som förmår att få andra med sig. Det sammantaget gör att valberedningen anser att han är rätt person att leda Socialdemokraterna i Jönköpings län framöver, säger valberedningens ordförande Alf Gustafsson.

Bred erfarenhet av folkrörelsearbete

Sebastian Hörlin har bred erfarenhet av folkrörelsearbete och föreningsliv. Utöver engagemanget i Socialdemokraterna är han aktiv inom handbollen med uppdrag nationellt och regionalt. Under flera säsonger har han även varit matchfunktionär samt speaker för HV71. Mellan 2019 och 2022 var han oppositionsråd i Eksjö kommun, och sedan valet är han kommunalråd i majoritet.

"Det är med stor ödmjukhet jag kandiderar till uppdraget"

–Jag är hedrad över det förtroende som valberedningen visar mig och det är med stor ödmjukhet jag kandiderar till uppdraget. Jag ser fram emot att, tillsammans med partivänner i länet, fortsätta utveckla och förvalta det arbete som partidistriktet bedriver. Socialdemokraterna i Jönköpings län behöver fortsätta arbetet med att stärka organisationen med studier och medlemsvärvning för att vinna val i framtiden, säger Sebastian Hörlin.

Beslut om ny ordförande kommer att fattas i samband med Socialdemokraterna i Jönköpings läns distriktskongress i Vaggeryd den 1 april då nuvarande distriktsordförande, Carina Ödebrink, tidigare aviserat att hon inte kandiderar för en ny period.