Region Jönköpings län

Socialdemokraterna ingår under mandatperioden 2023-2026 i en majoritetsledning för Region Jönköpings län. Tre partier verkar tillsammans under benämningen Samverkan för Region Jönköpings län.

Samverkan Region Jönköpings län

I Samverkan Region Jönköpings län ingår Socialdemokraterna, Moderaterna och Bevara akutsjukhusen. Rachel De Basso är regionråd och regionstyrelsens ordförande och Thomas Gustafsson är regionråd ansvarig för folkhälsa och sjukvård. Tillsammans innehar Samverkan Region Jönköpings län 44 av 81 mandat i regionfullmäktige.

Thomas Gustafsson, regionråd ansvarig för folkhälsa och sjukvård, och Rachel De Basso, regionråd och ordförande i regionstyrelsen.

Vad vill Samverkan Region Jönköpings län?

Våra representanter

Är du intresserad av vilka våra representanter i regionfullmäktige är? Du kan läsa mer om dem under Politiska företrädare. Länk till annan webbplats.

Socialdemokraterna har ett stort lag som är aktiva i regionpolitiken med totalt 22 representanter i regionfullmäktige, regionfullmäktiges ordförande Desiré Törnqvist, Per Svenberg som vice ordförande i nämnden för trafik, infrastruktur och miljö och Henrik Tvarnö som ordförande i parlamentariska nämnden.