För hela Sverige!

S Nacka 1 maj

I år fyller vårt parti 134 år. Vi har byggt vårt land i generationer med rättvisa, respekt och gemenskap, men samhällsgemenskapen i Sverige håller på att falla sönder. Den 1 maj samlades vi därför under parollen ”För hela Sverige och Nacka”. Vi använder vår röst för de som inte har någon.

Många slöt upp och vi tågade från Saltsjöbaden centrum till Fisksätra centrum. Budskapen i tåget var tydliga. Vi (S)atsar på unga, jämställda pensioner, mer lek för alla – fler lekplatser i Nacka, 11-spelarplan på Sicklavallen, rädda Saltängens skola, jämställd föräldraförsäkring och mycket mer gick att läsa på plakaten som sågs i tåget. Barnen hade en självklar plats i tåget och även skylten mera glass gick att skymta bland deltagarna.

Mera glass 1 maj

Sverige befinner sig i ett historiskt svårt ekonomiskt läge och talens innehåll speglades av den svåra tid vi nu står inför.

Johanna Kvist, kommunalråd i opposition i Nacka, var först ut. Hon poängterade att det ekonomiska läget är akut.

“Barnfamiljer, pensionärer och ensamhushåll pressas nu på ett sätt som vi inte sett på decennier. Krispaket lanseras i land efter land, men inte i Sverige.

När jag har besökt hjälporganisationer i Nacka berättar de om hur fler söker sig till deras stödverksamheter. Att fler barnfamiljer står först i kön när matkassar delas ut. Och kökschefen Lasse på Järla skola berättade när vi var där att han lagar flera kilo mer mat varje dag.

I denna ansträngda ekonomiska tid väljer Moderaterna och regeringen att sänka skatten för de som tjänar mest framför att höja barnbidraget för våra barnfamiljer.

De prioriterar män med höga inkomster framför hårt arbetande kvinnor. Kvinnorna som så ofta bär den svenska välfärden på sina axlar.”

Johanna Kvist 1 maj

Maria Åberg ledamot i regionfullmäktige i Stockholm, primärvådsnämnden, socialnämnden i Nacka och även medlem i Saltsjöbadens S-förening samt med i AK-styrelsen lyfte regionens kamp om att säkerställa vården för alla. Hon berättade om den satsningen regionen nu gjort, att skjuta till två miljarder kronor till vården.

“Det är nu vi ska visa skillnaden på borglig politik och socialdemokratisk politik när det gäller sjukvård, kollektivtrafik och kultur och mycket mer. Det är nu vi ska se till att vården blir jämlik, det vill säga alla ska också i verkligheten få vård efter behov. Den som är i stört behov av att träffa en läkare ska gå först.” sa Maria Åberg i blåsten.

Hon kritiserade även de allt för långa köerna Nacka har till ungdomspsykiatrin.

“Här i Nacka har vi jättelånga väntetider till barn- och ungdomspsykiatrin, på tok för långa, varför ska barn och ungdomar som tex är i behov av utredning för ett eventuellt neuropsykiatriskt funktionshinder som ADHD eller liknade alls behöva vänta?! (…) Barnen är vår främsta resurs och det här ska vi socialdemokrater i regionen göra allt för att förändra. Vi organiserar verksamheter på de sätt professionen önskar, vi lyssnar till de som jobbar på BUP och gör verksamheten attraktiv så att den avgörande resursen, nämligen personalen vill stanna kvar”

Maria Åberg S Nacka

Ola Möller, riksdagsledamot kom på besök från Skåne och stämde in i både Johanna och Marias tal och även han talade om ekonomin men tog även upp bostadsbristen i hela landet. Bristen finns i Kiruna som i Nacka sa han. Han poängterade att demokratin är på tillbakagång i vår värd i och med Putins brutala anfallskrig mot Ukraina. Han lyfta även fram Sverigedemokraternas grepp över regeringen.

“Det är på SDs nåder som regeringen sitter. Utan SD har vi ingen Ulf Kristersson. Vi socialdemokrater är ensamt större än hela regeringen det är SD som bestämmer vem som ska sitta där. Att SD får precis som de vill är helt uppenbart. (...) Då är rasism, klimatförnekelse och konspirationsteorier inget som helst problem.“

Ola Möller 1 maj

Gunnel Nyman Gräff  i sin roll ordförande för S-kvinnor Nacka, påminde oss om att vi fortfarande inte har jämställdhet i Sverige. Makten och inflytandet är inte fördelat, glastaken fortsätter att existera sa hon. Hon påminde oss om att under 2021 dödades en kvinna i månaden av sin partner eller fördetta partner.

“Jämställdhet handlar om jämlikhet mellan kvinnor och män, som ska ha samma möjlighet att forma samhället och sina egna liv. Området omfattar bland annat frågor som makt, inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och fysisk integritet.

Jag tycker att det är otroligt viktigt att vi aldrig glömmer varför vi finns som socialdemokrater, och vilka vi är till för. Som parti, i våra uppdrag när vi företräder medborgare och de som valt oss till kommun-, landsting och riksdag, men också som enskilda partimedlemmar.

Vi ska bära vidare det arv vi fått från våra företrädare, förvalta det väl och sen ska lämna över till de som kommer efter.”

Gunnel Nyman Gräff S Nacka

Allt avslutades på traditionsenligt sätt med Internationalen och med visdomen om att hela Sverige och Nacka behöver socialdemokratin.

Nackas socialdemokrater