Fredrik Lundh Sammeli

Fredrik Lundh Sammeli, riksdagsledamot

Regeringsarbete är inte bara en lek

Jag kan inte riktigt släppa känslan att statsminister Ulf Kristersson och hans statsråd mest bara leker regering och inte tar Sveriges behov på fullt allvar.

Det har snart gått ett halvår sedan valet och gång på gång förvånas jag över oförmågan att leda, leverera och inte minst deras flexibla förhållande till sanningen.

När Tidöavtalet presenterades förklarade Liberalernas partiledare lappkastet med när man går till val säger man en sak innan valet. Sedan genomförs valet, så säger man en sak också efter valet.

Så kan det för all del ibland vara i politiken när majoriteter måste bildas eller verkligheten förändras. Men att sätta det i system på det avklätt fräcka sätt som denna regering gjort har nog sällan skådats.

Högkostnadsskyddet som man utlovat till den 1 november har man gång på gång hävdat att man levererat. Trots att ingen svensk sett en utbetalning.

För oss norrbottningar kvarstår också osäkerheten om det ens blir denna vår. Våra norrbottniska företag vet överhuvudtaget inte om de ens kommer att omfattas av reformen.

Statsrådet Busch nyväckta kärlek till vindkraft välkomnar jag i sak. Men hur tydliga valbudskap som nej till stålskogar av vindkraftverk nu tydligen blivit ett viktigt vallöfte att skynda på vindkraftsutbyggnaden tänker jag alla ser är ren och skär hittepå.

Lyfter man blicken blir mönstret också tydligt. Det handlar inte bara om energifrågan eller att man sagt en sak innan valet och nu gör något helt annat.

Utan att man inte drar sig för att slira på sanningen och förenklar politik till att bara handla om att vinna en bild, inte i grunden hantera ett verkligt problem.

Regeringen säger sig vilja underlätta bostadsbyggandet samtidigt som man slaktar investeringsstödet. Man säger att Sverige såklart ska nå klimatmålen, men avskaffar verktygen. Man säger sig satsa på utbildningsplatser, samtidigt som man skär ner över en miljard på området.

Politik är på riktigt och en regering måste också stå för den politik man väljer att genomföra, inte bara försöka vinna en alternativ bild av vad man egentligen lovat eller vad det är man genomför.

På ett område kan man dock alltid lita på regeringen. Viljan och tydligheten att undanhålla möjligheten att granska och följa upp hur våra gemensamma pengar används, oavsett om det handlar om miljardärers elstöd som hemlighålls eller de privata företagen som lever av skattepengar som nu slipper offentlighet.

Där säger man stolt det man också gör.