För hela Sverige, i hela Norrbotten.

Exempelbild

Under måndagen firades arbetarrörelsens högtidsdag 1 maj i Norrbotten. Ute i länets samtliga kommuner samlades socialdemokrater under årets paroll, ”För hela Sverige”.

Från många håll i länet rapporteras under eftermiddagen bra uppslutning. I Haparanda samlades exempelvis 200 deltagare för att fira första maj tillsammans, i Piteå samlades 1200 personer i badhusparken, i Arvidsjaur 100 på Folkets Hus och i Gällivare samlade tåget genom stan med blåsorkester i täten, 200 deltagare och efterföljande firande 250 personer. Samtidigt deltog ett 60 tal deltagare på firanden i Arjeplog respektive Överkalix samtidigt som firandet i Stadsparken i Luleå samlade 500 besökare.

”Årets paroll är ett budskap som handlar om att Sverige är som bäst när vi håller ihop. När vi ser till varandras likheter och påminner oss om att vi alla i slutändan är människor” säger Fredrik Sammeli, distriktsordförande för länets Socialdemokrater och fortsätter ”Det är ett budskap om demokrati och om människors lika värde, ett budskap som sätter vanligt folk i centrum”.

Runt om i länet talade en rad socialdemokratiska företrädare. Nedan några citat från några av talarna.

Linus Sköld, riksdagsledamot var huvudtalare i Boden och valde i sitt tal bland annat att lyfta upp vikten av att organisera sig. ”Det är dystra tider med krig i vårt närområde. Hushållsekonomin för många blir allt svårare att få ihop. Välfärdens kärna ser ut att drabbas av nedskärningar till följd av högerstyret. Och civilsamhället och demokratins grundvalar är under hård attack från extremhögerns parlamentariska gren. Men ingenting av detta är en naturlag. Ingenting är omöjligt. Om vi organiserar oss klarar vi vad som helst.”

Camilla Friberg, hälso- och sjukvårdsråd talade i Kalix som huvudtalare och lyfte där bland annat vikten av att staten tar ansvar när välfärden sätts under gård press. ”De höga priserna slår hårt mot välfärden. Mot verksamheterna i vården, skolan och omsorgen. Kommuner och regioner kämpar för fullt men nu måste staten ta sitt ansvar.

Men inte heller det prioriterar högerregeringen. Tillskotten till välfärden var allt annat än tillräckliga i höstbudgeten och inga som helst besked har lämnats inför nästa år"

Men hon passade också på att ge en tydlig känga åt det tidiga styret, ”Den 1 januari tog vi över styret I Region Norrbotten efter 4 år i opposition. Vi tog över en organisation som är hårt sargad efter en pandemi och efter en omfattande omställning. En organisation där de tre stora fackförbunden lämnat samverkansavtalen med Region Norrbotten.

En organisation som har 500 färre anställda än I september 2019 och där kostnaderna för inhyrd personal skenar. En organisation som avslutat Vårdnära service och låtit 60 medarbetare som fanns ute på vårdavdelingarna lämna. Allt det här, samtidigt som kompetensförsörjningen är vår absolut största utmaning. Det är uselt politiskt ledarskap"

Anders Öberg, regionstyrelsens ordförande valde i sitt tal bland annat att lyfta välfärdens stora utmaning gällande kompetensförsörjningen men också problemet med att regeringen i detta läge inte lämnar tydliga besked om att man kommer prioritera satsningar på välfärden.

”Norrbotten står inför stora utmaningar. När jag får fråga vad som kommer vara den störa utmaningen är mitt svar alltid - kompetensförsörjningen. Vi saknar på allt fler områden medarbetare som kan jobba i omsorgen, som jobbar i sjukvården för att säkra tillgången till vårdplatserna – Det är inte sängarna och lokalerna som saknas, utan utbildade sjukvårdspersonal som kan trygga sjukvården, omsorgen”.

”Men det kommer inte bli enklare med en regering som inte fattar hur det ser ut i kommunerna och regionen, som inte vill värdesäkra generella och riktade statsbidrag, utan uppmanar kommunerna och regionerna till att nu ta tillfället att göra förändringar”.

Under dagen gästade även IF-Metalls ordförande Marie Nilsson Norrbotten, som huvudtalare i både Piteå och Luleå där hon valde att tydligt fokusera på Norra Sveriges viktiga roll som spelare i industrins gröna omställning och behovet av en ansvarsfull klimat- och energipolitik.

”Regeringen och SD:s klimat- och energipolitik svarar inte upp mot industrins behov. Det handlar om vår svenska industris framtida konkurrenskraft. Men också om så mycket mer än så: Det handlar om vilka livschanser våra barn, barnbarn och barnbarnsbarn ska ha i framtiden”.