En aktiv sommar för seniorer

Bild på en man i profil som tittar genom en kikare. På bilden står det en aktiv sommar för seniorer. På bilden i högra hörnet är loggan äldreomsorg utan vinstjakt och Socialdemokraternas ros

Vi socialdemokrater värnar om våra äldre och vi ser att vinstjakten i äldrevården måste få ett slut. Ett led i en bra äldreomsorg är att erbjuda våra seniorer sommaraktiviteter. Ett arrangemang som främjar deras välmående och livssituation.

Under sommaren 2022 kommer Örebro kommun att anordna flera olika aktiviteter för seniorer i Örebro. Bland annat handlar det om guidade turer, utflykter och vistelser med övernattning på Hjälmargården och Solliden.

– Det är efterlängtat att vi kan möjliggöra aktiviteter för äldre. Många har varit isolerade under pandemin och haft det riktigt tufft. Vi vill jobba för att motverka ofrivillig ensamhet, så de här aktiviteterna är en del av det arbetet, säger Fisun Yavas (S) ordförande i Hemvårdsnämnden.

Utflykterna kommer gå till Lars Lerins Sandgrund i Karlstad, Svenska skoindustrimuseet i Kumla och med M/S Gustaf Lagerbjelke ut på Hjälmaren. Även guidade bussturer kommer att ges för att se och höra mer om Örebros nya bostadsområden.

Det är ett glädjande besked att vi återigen, efter pandemin, kan erbjuda både dagsutflykter och övernattning för att ge de seniorer som vill lära känna nya människor en chans till att träffa likasinnade och få några att dela upplevelserna med. Det är en möjlighet för de m att delta i olika aktiviteter med social samvaro under sommaren.

Vi socialdemokrater vill ta tillbaka kontrollen över välfärden och fortsätta satsa på högre kvalitét och bättre villkor för personalen. Vi vill bygga en stark äldrevård utan vinstjakt. Vi är starkare tillsammans.