Behöver vi uppmärksamma internationella kvinnodagen?

Kvinnor och flickor skall ha samma rättigheter som män och pojkar, men så är det inte nu.

8 mars

Den ekonomiska krisen gör att många kämpar för att få livet att gå ihop. Tuffast har de med de lägsta lönerna. I den gruppen är kvinnor i majoritet.

Trots detta prioriterar SD och regeringen att sänka skatten för de som tjänar mest, där majoriteten är män. Dubbelt så många män som kvinnor får ta del av skattesänkningen och löneskillnaden mellan kvinnor och män ökar för första gången på 15 år.

Ojämställdheten mellan kvinnor och män i vårt land kan mätas på flera sätt. Det mest uppenbara är mäns våld mot kvinnor. Förra året mördades elva kvinnor av en man. Och den nationella Kvinnofridslinjen besvarade under förra året 44 678 samtal, i snitt 122 samtal per dygn.

Det korta svaret är att JA, vi behöver uppmärksamma internationella kvinnodagen och vi fortsätter strida för kvinnors rättigheter och vi uppmanar alla andra att göra detsamma. Istället för att gratulera en kvinna på internationella kvinnodagen - skänk pengar till en kvinnojour, säg ifrån vid sexistiskt beteende, använd ”jämställdhetsglasögonen” på din arbetsplats. Hur du än väljer att bidra, gör det till en vana som håller i sig längre än den 8 mars!

Sofia Almgren (S) Kommunalråd i opposition
Kristina Embäck (S) Ordförande S-Österåker