S nya förslag: Fängelse för de som köper narkotika av barn

Socialdemokraterna vill kraftigt höja straffen för köp av narkotika av barn för att hejda de kriminella gängens hänsynslösa utnyttjande av barn, det meddelade Magdalena Andersson på en pressträff i Olofström den 27 augusti 2023, i samband med hennes årliga sommartal.

Exempelbild

Kriminaliteten går allt längre ner i åldrarna och barn utnyttjas av gäng för att begå grova brott men även till vakthållning, leverans och till att förvara narkotika och vapen. Gängens hänsynslösa utnyttjande av barn måste stoppas.

Trots att Tidöpartierna utlovade en ”rivstart mot gängen” i valrörelsen har löfte efter löfte svikits och det börjar bli uppenbart att Jimmie Åkessons och Ulf Kristerssons regering inte klarar av att knäcka gängen. Sverigedemokraternas regering prioriterar inte heller de bakomliggande orsakerna till gängkriminaliteten – nyrekryteringen av unga pojkar till gängen, som eldas på av segregationen i vårt land. Socialdemokraterna har lagt flera förslag på området, men alla har fått nej från SD-regeringen.

– Regeringen möter inte hela samhällsproblemet och kommer därför aldrig ha hela lösningen, sa Magdalena Andersson.

Idag utnyttjas barn hänsynslöst av kriminella gäng, där det är narkotikaförsäljningen som ofta är en inkörsport. Genom kraftigt höjda straff för att köpa narkotika av barn blir det svårare för gängen att använda sig av barn för knarkförsäljning. Därför vill Socialdemokraterna höja straffen för köp av narkotika där minderåriga är involverade, så att gängen inte kan utnyttja barn till knarkförsäljning.

– Köper man narkotika av barn ska riskera att hamna i fängelse, sa Magdalena Andersson på pressträffen.