Regeringen måste agera nu för att förhindra en brutal sommar

Vi har en fruktansvärd helg bakom oss med gängkriminellas skjutningar. Händelserna vittnar om hur den här sommaren kan tänkas bli. En sommar som kan bli mer brutal än någonsin. Regeringen måste agera nu.

Nu möter vi en sommar som riskerar att bli riktigt tuff. En sommar då många barnfamiljer kämpar med ekonomin utan något stöd från den SD-ledda högerregeringen. En sommar då kommuner kämpar för att få ihop ekonomin utan stöd från regeringen vilket tvingar dom att hålla tillbaka eller skära ner på brottsförebyggande insatser. En sommar som riskerar att bli en rekryteringsfest för kriminella gäng.

Därför går vi socialdemokrater fram med flera förslag som går att genomföra här och nu för göra sommaren något tryggare. Det handlar dels om att få bort så många vapen från gatan som möjligt så fort det bara går. Därför föreslår vi vapenamnesti, tipspengar och ge rättsväsendet tydligare uppdrag att bekämpa smuggling samt innehav av illegala vapen.

Men det handlar också om att punktmarkera ungdomar i riskzon för att stoppa nyrekrytering. Därför vill vi säkerställa att kommuner med utsatta områden kan anställa fler fältassistenter redan i sommar. Detta genom att staten tar det ekonomiska ansvaret för fältassistenternas tjänster och därmed säkerställer att det kommer finnas vuxna i rörelse under kvällarna i utsatta områden. Något som verkligen behövs en sommar som denna.

Dessa förslag kan genomföras omedelbart. Vi kan inte vara passiva i detta läge. Den SD-ledda högerregeringen måste agera nu.

(S) riksdagsledamöterna från Göteborg:

Mattias Jonsson
Amalia Rud Pedersen