Allvarliga ord när Socialdemokraterna i Göteborg höll digitalt representantskap

Exempelbild

På måndagskvällen sammanträdde partidistriktets högsta beslutande församling representantskapet digitalt. Det består av ombud från alla socialdemokratiska föreningar runtom i staden.

Förstanamnen på varje politisk nivå berättade om situationen inom sitt område. Tyvärr var det överlag en ganska mörk bild av situationen som målades upp. Ett svårt säkerhetspolitiskt läge med ett regeringsunderlag som snarare förvärrar situationen än försöker lösa den. Ett mycket tufft ekonomiskt läge med inflationskrisen och en SD-ledd regering som inte tar sitt ansvar för välfärdens finansiering vilket leder till stora utmaningar för vård, skola och omsorg. Men riktningen var klar – vi socialdemokrater sätter välfärden först och gör allt för att ge vården, skolan och omsorgen de bästa förutsättningarna.

Mer positivt blev det när kvällens gäst Anna Hallberg, tidigare utrikeshandelsminister och minister med ansvar för nordiska frågor, talade på temat Sveriges klimatomställning och nyindustrialisering. Här ligger Sverige verkligen i framkant vilket ger möjligheter till mängder med nya trygga jobb. Även här behövdes dock några allvarsamma ord sägas om det hot mot denna utveckling som den SD-ledda regeringens politik utgör. De river ned tidigare ambitioner vilket riskerar göra att Sverige blir om- och ifrånsprunget.

Under kvällen testade mötet även det digitala mötesverktyget VoteIT som från och med nästa år ska användas till alltifrån yrkanden till talarlistor och omröstningar. Närmare bestämt genomfördes en provomröstning på temat ”Vilken är den bästa kampsången?”. Föga förvånande vann Internationalen en betryggande seger.

I slutet av kvällen delades pris ut till Södra Angereds S-förening som vunnit partidistriktets interna medlemsvärvartävling. Föreningens ordförande Mahmoud Saidi tog emot priset, ett diplom och pengar till en föreningskonferens. Stort grattis och bra värvat säger vi till medlemmarna i Södra Angereds S-förening!

Över 200 personer deltog på mötet som varade i ungefär 2,5 timmar.