Efter Hyresgästföreningens rapport – Sigvardsson kritiserar regeringen

Hyresgästföreningens rapport om unga vuxnas boende avslutade en oroande situation där över 2000 unga vuxna i Jönköping kan tvingas bo kvar hos sina föräldrar, trots önskan om en egen bostad. Med anledning av rapporten frågar nu riksdagsledamoten Niklas Sigvardsson (S) bostadsminister Andreas Carlson vilka kortsiktiga åtgärder regeringen tänker vidta för att fler ska kunna flytta hemifrån.

Exempelbild

I Jönköpings-Postens rapport framkommer att unga vuxna upplever svårigheter och höga kostnader när de letar efter sin första egna bostad. Detta förvärras av den ekonomiska krisen i landet med stigande hyror, ökade livsmedelskostnader och höjda priser på studentlitteratur.

"Regeringen gör inget för att förbättra situationen"

– Tyvärr gör regeringen ingenting för att förbättra situationen för unga på bostadsmarknaden. Den här mandatperioden har bostadsbyggandet tvärnitat efter att bland annat stöd som skulle möjliggöra fler billiga hyresgäster har tagits bort. Sveriges unga förtjänar en bättre regering, säger riksdagsledamoten Niklas Sigvardsson (S) från Jönköping.

Han kräver därför, i en skriftlig fråga Länk till annan webbplats., svar av bostadsminister Andreas Carlson om vilka kortsiktiga åtgärder regeringen tänker vidta för att fler unga ska kunna flytta hemifrån.

Försvårar för unga att flytta hemifrån

– Utöver den ekonomiska situationen i Sverige i dag har regeringen dessutom fördubblat CSN-räntan, vilket ytterligare försvårar för unga människor att få flytta hemifrån och förverkliga drömmen om den första egna bostaden, säger Niklas Sigvardsson.

Skriftliga frågor är ett av riksdagens verktyg för att kontrollera regeringens arbete.