Europavalet 2024

Europavalet den 9 juni 2024 kommer inte att likna något tidigare val, det kommer handla om sammanhållning eller splittring i Europa.

Sverige går igenom en svår tid. Vårt land plågas av gängkriminalitet och våld. Tio års reallöneökningar har ätits upp av inflationen. Sverige blir fattigare och farligare och svenska folket är rekordpessimistiska över utvecklingen i landet. Samtidigt drabbas Sverige liksom andra europeiska länder, av omvärldens kriser och konflikter. Kriget brinner återigen på vår kontinent. Konflikter härjar runt om i världen. Pro-ryska, högerextrema och fundamentalistiska religiösa krafter försöker tillsammans med etablerade partier och auktoritära ledare splittra och försvaga våra samhällen.

Europa står i ett avgörande skede av historien. I en farlig omvärld vill Socialdemokraterna att EU ska fortsätta stå för stabilitet, säkerhet och styrka.

– Det behövs fler svenska socialdemokrater som står upp för svenska folket i EU – inte fler parlamentariker som eldar på splittringen och konflikterna i Europa, säger Tobias Baudin.

Huvudmotståndare för Socialdemokraterna i Europavalet är den politiska kraft som leder det svenska högerblocket, Sverigedemokraterna. Det är de som företräder splittring och som höjer konfliktnivån – i en tid där mer sammanhållning behövs.

Socialdemokraterna har inte ökat i något EU-val sedan Sverige gick med i unionen. Målet är därför att öka i valet och få fler svenska socialdemokrater som kan stå upp för Sverige i Bryssel.

– Vi är tiotusentals medlemmar runt om i Sverige som är beredda att gå ut och ta kampen för svenska folkets intressen. Över hela landet, i alla åldrar, säger Baudin.

Socialdemokraternas prioriterade frågor i Europavalet 2024

1. Säkerhet
  2. Terror och gängkriminalitet
  3. Klimat och miljö
  4. Ekonomi

Carin Lidman - Socialdemokraterna Västerås kandidat till Europaparlamentet

Den 9 juni 2024 är det val till Europaparlamentet. Socialdemokraternas partistyrelse har fattat beslut om partiets kandidater och vi går till val med en gemensam valsedel för hela landet. Glädjande för Socialdemokraterna i Västmanland är att vi har en mycket stark lokal förankring i listan på 23e plats – Carin Lidman.

Hur känns det?

- Jag är hedrad över att stå med på Socialdemokraternas lista till EU-parlamentsvalet och över att Västmanlands socialdemokrater hade mig som sin främsta nominering. Givetvis hade jag hoppats på en högre placering, men vi har många duktiga personer i Socialdemokraterna och många som känner sig kallade. Det är bra, för vi behöver vara många som driver jämlikhets- och klimatfrågor i EU-valrörelsen, det som vi socialdemokrater står för.

Nu ser jag fram emot att driva valrörelse och prata med västmanlänningarna om varför det är så viktigt att de går och röstar i EU-valet. Mycket av våra beslut här i Västmanland är beroende av vad som beslutas på EU-nivå. Och nu i en orolig tid är det viktigare än någonsin att vi får fler socialdemokrater i EU-parlamentet.

Carin Lidman