En vårbudget som tar ansvar för hela landet!

Här presenterar Socialdemokraternas norrbottniska riksdagsbänk prioriteringarna i partiets vårbudget.

Lågkonjunkturen slår med full kraft mot Sverige. Var fjärde ensamstående förälder med låg lön har behövt låna pengar till mat och hyra och nästan varannan har svårt att sätta näringsrik mat på bordet. Bris larmar om att barn är oroliga för sina familjers ekonomi. Pensionärer tvingas vända på varje krona för att få pengarna att räcka till när matkassen blir dyrare och lättare.

Sedan regeringsskiftet har regeringen och Sverigedemokraterna skapat en nationell sjukvårdskris genom att i budget efter budget underfinansiera välfärden. För undersköterskan innebär det stressade kollegor och en osäker arbetsmiljö. För patienten innebär det längre väntetider och i värsta fall utebliven vård. Bara här i Norrbotten har budgetförutsättningarna snabbt försämrats med 400 miljoner utifrån den nationella sjukvårdskrisen samtidigt som många väntat på tid för operation efter pandemins inställda operationer.

I skolan leder SD-regeringens underfinansiering till nedskärningar och uppsägningar av lärare.

Samtidigt äter sig gängkriminaliteten in i samhället och påverkar många svenskar i vardagen. För att vända utvecklingen och stoppa nyrekryteringen till de kriminella gängen behöver hela samhället samlas.

Med vårbudgeten hade regeringen chansen att ta itu med de utmaningar Sverige står inför. Den chansen tog de inte – och det är barn, busschaufförer och lärarassistenter som får ta smällen när SD-regeringen inte förmår att ta in hur verkligheten ser ut.

I Socialdemokraternas förslag till vårbudget sätter vi fokus på de stora samhällsproblemen som riskerar att splittra vårt land.

Vi dubblar regeringens tillskott till sjukvården och ger besked om långsiktig finansiering. Vi gör en riktad satsning för att punktmarkera unga på glid och bryta nyrekryteringen till kriminella gäng. Vi avvisar regeringens nedskärningar på arbetsmarknadspolitiken, dubblar regeringens tillskott till skolan och skjuter till resurser för att alla barn ska få en meningsfull sommar, så att lovet inte blir en rekryteringsfest för gängen.

När Sverigedemokraterna och regeringen blundar för verkligheten visar vi socialdemokrater att det finns ett tydligt alternativ. När Sverigedemokraterna och regeringen låter vanligt folk ta smällen av krisen förmår vi att prioritera. När SD-regeringen för en politik som splittrar samhället väljer vi sammanhållning. Med vår budget tar vi ansvar för Sverige.

Fredrik Lundh Sammeli, riksdagsledamot (S)
Zara Leghissa, riksdagsledamot (S)

Ida Karkiainen, riksdagsledamot (S)

Linus Sköld, riksdagsledamot (S)

Länk till artikeln hos Kuriren. Länk till annan webbplats.