Ordförande Carina Oskarsson framför Örebro slott

Samhället måste ta kontrollen över gängbrottsligheten

Gängvåldet skakar Sverige i grunden och dess hänsynslöshet drabbar människor i hela landet. Oskyldiga liv släcks i en våldsspiral som samhället tappat kontrollen över. Hundratals svenskar lever i omedelbar fara, andra oroar sig för nära och kära eller är förtvivlade över vart Sverige är på väg. Politiker från alla partier har ett ansvar att lägga enkla lösningar och billiga poänger bakom sig. Att ensidigt fokusera på ett perspektiv – oavsett om det är knark, invandring eller ekonomiska klyftor - kommer aldrig att lösa problemen.

Det krävs ett helt nytt angreppssätt för att stoppa gängkriminaliteten. Att skärpa straffen och låsa in fler gängkriminella ska vi fortsätta göra, men det räcker inte. Det krävs långsiktiga och långtgående åtgärder mot gängkriminaliteten som spänner över flera mandatperioder. Samhället måste kliva fram och ta tillbaka kontrollen. Den samlade högerns fokus på privatisering och ”marknadifiering” av våra gemensamma, samhällsviktiga institutioner har gjorts på bekostnad av vår trygghet och säkerhet. Det finns medieuppgifter om att i Södertälje rapporterar hyr tingsrätten sin lokal av personer med yrkeskriminella kopplingar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., förra året larmade Ekobrottsmyndigheten att gängen driver vårdcentraler Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och runtom i landet varnar byggbranschen för att kriminella tar över allt större andelar av marknaden Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Från nationellt håll har vi lagt fram flera konkreta förslag för att stoppa privatiseringshetsen, bara nu senast röstade SD och regeringen ner vårt förslag om att stoppa kriminella från att driva vårdcentraler.

Att SD och regeringen låter skattebetalarna finansiera yrkeskriminellas verksamhet och bidra till den upptrappade våldsspiralen genom att tillåta privata aktörer in på välfärdsmarknaden är oansvarigt, och direkt farligt.

Regeringen och SD har all möjlighet att stoppa våldsutvecklingen– men sätter prestige före vad som är bäst för Sverige och svenska folket.

När det kommer till kriminaliteten i Örebro ser utvecklingen annorlunda ut. Redan mars 2023 skrev SVT om att Örebro sticker ut i mängden avhoppare från kriminell verksamhet. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Det är resultatet av en långsiktig satsning 2011 som vi socialdemokrater var med och drev igenom.

För att knäcka gängen måste vi fortsätta satsa på polisen, skärpa straffen och se till att komma åt gängens inkomstkällor. Men för att på riktigt komma åt problemet så måste vi bryta nyrekryteringen. Här saknar SD och regeringspartierna lösningar. Vi måste göra upp med decennier av försummelse av utsatta områden där samhället har dragit sig tillbaka istället för att flytta fram sina positioner. Hundratusentals barn och unga i Sverige har vuxit upp i djupt segregerade områden präglade av social utsatthet och kriminell närvaro. Där inkomsterna är låga, skolan undermålig och bostadsförhållandena svåra. Det är problem som kräver lösningar här och nu.

I Örebro skapar vi trygghet genom att driva en politik som utvecklar i stället för att avveckla. Genom att satsa på Fritidsbanken i Odensbacken bidrar vi till en meningsfull fritid för ungdomar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., så att alla kan delta i ett aktivt fritidsliv oavsett ekonomisk bakgrund. Våra satsningar på äldreomsorgen fick Örebro kommun att klättra 45 platser i hemtjänstrankingen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Vi satsade 3 miljoner på SFI Länk till annan webbplats. för att göra det enklare för nyanlända att etablera sig på arbetsmarknaden och bryta segregationen.

Vi gör detta eftersom vi Socialdemokrater är tydliga med vårt mål: att Sverige ska vara ett tryggt land för alla. Vi uppnår det först när vi med samhällets samlade styrka minskar klyftorna, bryter segregationen, bekämpar brottsligheten och stärker sammanhållningen i hela landet.

Det tycker vi är värt att kämpa för.

Ardalan Shekarabi (S), rättspolitisk talesperson
Carina Oskarsson (S), ordförande Örebro Socialdemokratiska Arbetarekommun